Om man ofta reser och bor på hotell kan det vara värt att välja en hotellkedja som har en bra kundklubb där deras medlemmar får ta del av löpande förmåner. När man är medlem i en kundklubb som drivs av ett hotell får man ett medlemskort som man visar upp varje gång som man bor på hotellet. I samband med att man betalar sin hotellvistelse får man poäng och när man har samlat på sig tillräckligt mycket poäng så kan dessa bytas in mot en eller flera gratisnätter på ett av kedjans hotell eller för att betala en hyrbil med.
När man är medlem i ett hotells kundklubb gäller det att vara alert och ta del av de erbjudanden som kommer med jämna mellanrum. Det kan vara allt från att man erbjuds en hotellnatt under en viss period till reducerat pris eller till och med gratis. Det kan också vara erbjudanden som innebär rabatter om man äter på hotellets restaurang eller bokar en hyrbil hos en samarbetspartner till hotellet. Som aktiv medlem finns det chans att snabbt samla på sig många bonuspoäng men det blir också lättare att ta del av erbjudanden som hotellet endast skickar ut till medlemmar i kundklubben.
Om man reser mycket i arbetet bör man alltid boka in sina tjänsteresor så att man övernattar på den hotellkedja som man är medlem i. Då kan man visa upp sitt medlemskort och få poäng även på de kostnader som företaget betalar. Företaget förlorar ingenting utan de betalar den summa som det kostar. Men själv kan man samla på sig poäng varje gång man övernattar på hotellet, äter på hotellets restaurang eller hyr bil genom hotellets samarbetspartner.
Om man tänker sig för då man är ute på tjänsteresor för företagets räkning går det att samla på sig massor av poäng under ett år. Det kan innebära att man får ihop tillräckligt med poäng för att kunna betala hotellvistelsen under sin semester eller hyra en bil för sina poäng på semesterresan.